Analogowe Układy Elektroniczne
- Charakterystyka
Przedmiot Analogowe Układy Elektroniczne wchodzi w skład standardów kształcenia na kierunku Elektronika i Telekomunikacja. Treści przedmiotu określają karta przedmiotu 1 oraz karta przedmiotu 2. Studenci podejmują przedmiot w trakcie 4 i 5 semestru. Program realizowany jest w czasie 45 godzinnego wykładu i towarzyszących mu ćwiczeń rachunkowych w wymiarze 45 godzin (4 i 5 semestr) i laboratoryjnych (30 godzin - 5 semestr). Laboratorium Analogowych Układów Elektronicznych wyposażone jest w zestaw dydaktyczny "NOR". W czasie ćwiczeń laboratoryjnych studenci dokonują obserwacji i pomiarów omawianych na wykładzie układów. Pomiary dokonywane są zarówno w dziedzinie czasu jak i częstotliwości dzięki wykorzystaniu nowoczesnego sprzętu do analizy widmowej sygnałów. - Materiały pomocnicze
- Karta modułu kształcenia
Cyfrowe Przetwarzanie Sygnałów
- Charakterystyka
Cyfrowe przetwarzanie sygnałów zapoznaje z podstawami cyfrowego przetwarzania sygnałów. Obejmuje m.in. analizę sygnałów dyskretnych w układach liniowych, właściwości i zastosowanie transformacji Z w układach z czasem dyskretnym, dyskretną transformację Fouriera oraz algorytmy jej efektywnego obliczania, wpływ skończonej długości rejestrów na powstawanie błędów obliczeń. Istotna część przedmiotu dotyczy również analizy i podstaw syntezy filtrów cyfrowych o nieskończonej i skończonej odpowiedzi impulsowej, zachowania się dyskretnych układów liniowych na pobudzenie sygnałami stochastycznymi, estymacji gęstości widmowej mocy i detekcji sygnałów w obecności szumów. W przyszłości tematyka przedmiotu zostanie rozszerzona o zagadnienia dotyczące analizy i syntezy sygnałów akustycznych, w tym również mowy, a także rozpoznawania i przetwarzania obrazów. - Karta modułu kształcenia
Elementy Elektroniczne
- Charakterystyka
Przedmiot Elementy elektroniczne jest realizowany dla studentów III i IV semestru kierunku elektronika i telekomunikacja. Przedmiot obejmuje wykład (15 godz. w sem. III oraz 15 godz. w sem. IV), ćwiczenia rachunkowe (15 godz. w sem. III) oraz zajęcia laboratoryjne (30 godz. w sem. IV). Treści programowe dotyczą zagadnień z zakresu fizycznych podstaw elektroniki, budowy, zasady działania i zastosowań podstawowych elementów elektronicznych (elementy bezzłączowe, diody, tranzystory bipolarne, tranzystory polowe złączowe oraz z izolowaną bramką, sterowane elementy przełączające jak tyrystor czy triak, elementy optoelektroniczne). Omawiane są również przyrządy ze sprzężeniem ładunkowym oraz elementy systemów MEMS. W ramach wykładu (materiały do pobrania) dokonuje się krótkiego opisu technologii półprzewodnikowych, stosowanych do produkcji układów scalonych. Szczegółowe treści zamieszczono w karcie przedmiotu. Przedmiot kończy się egzaminem w semestrze IV. - Materiały pomocnicze
- Karta modułu kształcenia
Metodyki i Techniki Programowania
- Charakterystyka
Przedmiot Metodyki i Techniki Programowania dla studentów kierunku Elektronika i Telekomunikacja jest prowadzony w formie zajęć wykładowych (30 godzin), ćwiczeniowych (30 godzin) oraz laboratoryjnych (30 godzin) biegnących równolegle z wykładem. Tematyka wykładu obejmuje między innymi: pojęcie algorytmu, przedstawienie go w formie schematów blokowych, omówienie języka C (typy, operatory, instrukcje warunkowe i iteracyjne, typy pochodne i złożone, formatowanie wejścia i wyjścia), wprowadzenie do języka C# i środowiska .NET, typy proste, instrukcje warunkowe pętle i operatory, klasy, obiekty, cechy programowania obiektowego, struktury, przeciążanie operatorów, tablice, kolekcje, dziedziczenie, polimorfizm, pojęcie interfejsu, obsługę wyjątków, strumienie, delegacje, zdarzenia, wątki i synchronizację oraz wyrażenia regularne. Na zajęciach ćwiczeniowych omawiane są algorytmy: iteracyjne, przeszukiwania informacji w zbiorze danych, rekurencyjne, oparte na zasadzie dziel i zwyciężaj. Opracowywane są również programy na podstawie wcześniej przedstawionych algorytmów w języku C. Laboratorium z przedmiotu składa się z następujących części: zapoznanie się z programistycznym środowiskiem pracy, tworzenie projektu, zastosowanie instrukcji sterujących, pętli, zakodowanie algorytmów, struktur danych przedstawionych na ćwiczeniach w języku C, definiowanie klas, metod, właściwości oraz interfejsów w języku C#, implementacja dziedziczenia i polimorfizmu, stworzenie aplikacji okienkowej (interakcja z użytkownikiem). - Materiały pomocnicze
- Karta modułu kształcenia
Programowa Obsługa Aparatury Elektronicznej
- Charakterystyka
Przedmiot Programowa Obsługa Aparatury Elektronicznej dla studentów kierunku Elektronika i Telekomunikacja jest prowadzony w formie zajęć wykładowych (30 godzin w 6 semestrze studiów) i laboratoryjnych biegnących równolegle z wykladem (30 godzin w 6 semestrze). Wykład rozpoczyna się od zakresu przedmiotu oraz wprowadzenia pojęcia przyrzadu wirtualnego. Kolejne zajęcia poswięcone są środowiskom programowym do budowy systemów sterowania aparaturą programowalną. Nasepnie omawiane sa podstawowe zagadnienia dotyczące interfejsów komunikacyjnych oraz zalecenia normalizacyjne odnosnie budowy programowalnej aparatury. Ostatnie wykłady poświęcone sa sterownikom VISA i IVI. Ćwiczenia laboratoryjne dotyczą budowy własnych przyrządów laboratoryjnych w środowisku LabVIEW których zadaniem jest sterowanie blokami sprzetowymi zewnętrznymi (przez interfejsy GPIB, RS232, USB) lub wewnętrznymi (karty pomiarowe). - Materiały pomocnicze
- Karta modułu kształcenia
Szumy w Aparaturze Telekomunikacyjnej
Technika Cyfrowa
- Charakterystyka
Przedmiot Technika cyfrowa dla studentów kierunku Elektronika i Telekomunikacja jest prowadzony w formie zajęć wykładowych (30 godzin w 6 semestrze studiów) i laboratoryjnych biegnących równolegle z wykładem (30 godzin w 6 semestrze). Wykład rozpoczyna się od omówienia sposobu opisu układów cyfrowych (kodowanie informacji cyfrowej, algebra Boole`a). Następnie przedstawione są metody syntezy układów kombinacyjnych i sekwencyjnych. W dalszej kolejności omówione są praktyczne realizacje podstawowych funktorów logicznych w różnych technikach począwszy od najbardziej rozpowszechnionej CMOS, poprzez TTL, ECL a skończywszy na I2L. Kontynuacją tej tematyki są kolejne wykłady dotyczące bloków funkcjonalnych układów kombinacyjnych (multipleksery, demultipleksery, kodery, dekodery, komparatory równoległe) a następnie układów sekwencyjnych (elementarne przerzutniki, rejestry, liczniki). Osobne wykłady poświęcone są układom pamięciowym i arytmetycznym. Cykl wykładów kończy tematyka układów programowalnych i metod testowania układów cyfrowych. Ćwiczenia laboratoryjne dotyczą badania pojedynczych bramek cyfrowych TTL i CMOS, ECL, podstawowych bloków funkcjonalnych układów kombinacyjnych i sekwencyjnych oraz układów programowalnych. - Materiały pomocnicze
- Karta modułu kształcenia
Technologie Aplikacji Internetowych
- Charakterystyka
Przedmiot obejmuje 60 godzin wykładów na studiach dziennych i 40 godzin na studiach zaocznych, oraz projekty. Zajęcia rozpoczynają się w siódmym semestrze. Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z językami programowania stosowanymi w technice komputerowej, zwłaszcza z tymi które są szeroko stosowane w praktyce, a nie były omawiane w ramach dotychczasowego programu studiów. W związku z ogromnym wzrostem zastosowania Internetu w gospodarce, szczególny nacisk kładziony jest na stosowane w sieci języki skryptowe takie jak PHP oraz Perl. Ponieważ podstawowym zastosowaniem tych języków jest tworzenie aplikacji sieciowych, konieczna jest znajomość języka HTML, któremu poświęcona jest część wykładów. Wykład rozpoczyna się od zapoznania z poleceniami plików wsadowych systemów DOS Windows, które są przydatne w administrowaniu komputerami działającymi w tych systemach. Następnie omawiane są podstawy języka HTML z uwzględnieniem wymagań specyfikacji XHTML, najczęściej spotykane znaczniki i ich atrybuty, arkusze stylów, budowa formularzy i przesyłanie z nich danych. W kolejnej części wykładu przedstawiane są języki skryptowe PHP oraz Perl i ich zastosowanie do tworzenia serwisów internetowych, obsługi formularzy i wykorzystania baz danych SQL. W trakcie wykładu większość wiadomości teoretycznych ilustrowana jest praktycznymi przykładami. Dodatkowym celem zajęć jest zapoznanie studentów z możliwościami narzędzi dostępnych bezpłatnie lub w ramach Open Source, jako atrakcyjnej alternatywy dla produktów komercyjnych. W ramach projektów studenci tworzą samodzielnie lub w dwuosobowych grupach aplikacje. Zastosowany może być dowolny z języków omawianych na wykładzie oraz Java lub Flash. Tematyka projektu nie jest narzucana i może być dowolnie wybrana przez studentów. Ze względu na bardzo szybki rozwój technologii sieciowych, w kolejnych latach program przedmiotu może być modyfikowany celem uwzględnienia nowych rozwiązań. - Karta modułu kształcenia